vrijdag 28 februari 2014

IEMES-WEEK 3 - JAN DOUWE KROESKE

Jan Douwe Kroeske was mijn laatste gastcollege van deze IEMES-week. Ik moet zeggen ik ging me inschrijven voor dit seminar en had geen idee wie deze man eigenlijk was. Natuurlijk had hij wel een bekend hoofd, maar ik wist niet meer precies waarvan. En toen wist ik het Jules Unlimited. Hij was daar de presentator van! Jan was in het begin van de jaren '80 DJ, en heeft ook TV programma's gepresenteerd voor onder andere RTL 5 en de VARA. Hij begon zijn verhaal dat het creatieve vak, en dan vooral de media best pittig is, maar wel ontzettend leuk! Hij begon ook met een foto van hem en een band die hij aan het interviewen was. Deze foto stond centraal tijdens het college, hij kwam elke keer terug bij deze foto. Hij vertelde dat de beleving zo belangrijk is. Want op de foto stonden ze voor het Ziggo Dome en dat is niet een mooi gebouw, maar het gaat erom wat er binnen gebeurden. Ook vertelde hij dat als je in de toekomst bij de TV wilde gaan werken, dan moest je redacteur worden. Geen presentator of iets, nee redacteur. 'Redacteuren hebben de toekomst', zij zijn namelijk de kracht achter alles. Jan Douwe Kroeske heeft zoveel energie en vindt het geweldig om over zijn beroep te praten dat het soms te chaotisch werd. Dat was ook wel weer mooi om te zien, dat iemand zoveel van zijn beroep kan houden!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten