maandag 3 februari 2014

Festival 39Graden - De Groene Zone

Afgelopen weekend was bij PodiumBloos het 39Graden festival. Dit festival is 5 jaar geleden ontstaan door een aantal jongeren. Met dit festival stimuleren jongeren elkaar om iets met kunst te doen en om creatief te zijn. Theater en dans staan centraal, maar ook de organisatie eromheen. Denk hierbij aan regisseurs, makers, produceten etc. Het festival wordt gesubsidieerd door PodiumBloos en Gemeente Breda.
Ik was hier afgelopen zaterdag om naar een voorstelling van een van mijn beste vriendinnen te gaan. Zij zit bij een jongeren theatergroep, de Pups, 6 jongeren. Ze produceren voorstellingen onder het jongeren productiehuis HondBobZwart. Dit was alweer hun 3e productie. Dit jaar is het script geschreven door Jim van den Bliek, hij was ook de regisseur van de voorstelling. De voorstelling ging over de supermarktoorlog tussen Jumbo en AH. De twee balie medewerksters deden er alles aan om klanten te lokken. Ondertussen was de emballage band kapot, en die werd gemaakt door Sjaak. Dit duurde en duurde maar en uiteindelijk bleek het zo te zijn dat Sjaak van de Groene Zone was, een organisatie die de supermarktoorlog wil stoppen. Ik vind het erg leuk om te zien dat 6 jongeren zelf zo'n hele productie kunnen maken. Het is al niet gemakkelijk om een goed script te schrijven, maar om ook nog eens zelf alle spullen te regelen en ook nog kunnen acteren, vind ik erg knap. Ik realiseer me wel altijd als ik dan naar dit soort voorstelling aan het kijken ben, hoe weinig talent ik eigenlijk wel niet heb. Nou ja, dat is overdreven, maar goed ik kan niet een instrument bespelen, of acteren, of een script schrijven. Ik bewonder dit soort jongeren toch altijd wel. Als je een droom hebt, om erachter aan te gaan, ook al is het maar bij een kleine organisatie zoals de Pups.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten